maanantai 4. syyskuuta 2017

Ilmaistyöllä Suomi nousuun!



http://jonnapurojarvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/242305-30-mijoonaa-palkatonta-tyotuntia

HS uutisoi muutama päivä sitten hallituksen budjettineuvotteluista. Vähäiselle käsittelylle artikkelissa jäi, mutta sentään mainituksi tuli, työttömiin kohdistuvat toimet: "Jo aikaisemmin sovittu aktiivimalli otetaan käyttöön. Siinä työttömän pitää tehdä töitä 18 tuntia 65 päivän aikana, muuten työttömyysturva alenee viitisen prosenttia."

Termit sen kuin paranee. Nyt työttömän palkaton työ, jonka tekemättä jättämisestä saa sanktioita (emmehän me tässä uuskielessämme pakkotyöstä puhu) on oikein aktiivimalli.

Sitten olisikin mukava saada tietoon, millä tavoin tällä saadaan taloutta kasvuun? Jos nyt itse yritän tässä vähän laskea jonkinlaisia ihan vain yleisiä lukemia vähän pyöristäen joiltain kohdin alaspäin, aika mielenkiintoiselta näyttää.

Työ- ja elinkeinotoimistoissa oli maaliskuun 2017 lopussa kaikkiaan 317 000 työnvälityksen säädösten mukaisesti työttömäksi työnhakijaksi tilastoitua. Jos lasketaan mukavalla tasaluvulla 300 000, 18 tuntia jokaiselle työtä tarkoittaa lähes 5,4 miljoonaa työtuntia 65 päivän ajanjaksolla. Sikäli kun tämä velvoite toistuu jokaisen jakson päätyttyä, 65 päivän pätkiä mahtuu vuoteen viidesti ja risat päälle (5,615). Vuoden aikana siis kertyisi n. 5,6 kertaisesti tuo 5,4 miljoonaa työtuntia, elikäs semmoiset 30 miljoonaa työtuntia. Osa jättää toki tuon työn tekemättä ja antaa työttömyyskorvaustensa laskea. Ihan hirvittävästi näistä lukemista ei kuitenkaan alaspäin mennä, kun nämäkin on tehty matalamman luvun mukaan, kuin mikä todellinen työttömyyslukema on ja alaspäin on osin pyöristelty.

30 miljoonaa työtuntia vuosittain, ilman palkkaa, ilman kunnollista työsopimusta. 30 miljoonaa työtuntia, johon ei tarvita palkattua työvoimaa. Tätä valvomaan tarvitaan melkoinen virkamiesarmeija, haastatteluin ja lomakkein. Epäselviä tilanteita varmasti riittää, joihin vielä upotetaan ihan hyvä määrä henkilötyövuosia. Noin 5% alentuma työttömän korvauksista ei korvaa tuota hintalappua, mikä järjestelmän pyörittelyyn tulee, ei, vaikka jokainen työtön jättäisi tasaisin väliajoin tuon velvoitteen täyttämättä.

Näillä eväillä Suomi kuntoon?
Jälleen kerran kirjoitus, joka saa näkemään punaista. Ei siksi, että olisi kirjoittaja jokin typerys vaan siksi, että aihe koskettaa niin läheltä omaa elämääni. Työttömyyden hoito on maassamme yksi suuri vitsi ja ainoa vaikutus jokaisella toimenpiteellä on ollut vain kurjistaa lisää työttömän elämää.

Poimin tuon kirjoituksen kommenteista yhden tähän, joka oikeastaan summaa kaiken:”Äkkipääätä laskien tuo tuntimäärä vuodessa tarkoittaisi yli 18 000 kokoaikasta työpaikkaa. Voisiko sen ajatella niin, että ellei tuota lukua (18 000) vastaavaa määrää työttömiä saa pitempiaikaista työpaikkaa, tämä järjestelmä lisääkin työttömyyttä?

Toisaalta on näkynyt, että erilaiset työllistämistoimet eivät työllistä työttömiä, mutta tämä järjestelmä ei ehkä ole ollut niissä tarkastelussa?"

Täytyy tunnustaa, etten koskaan ole ajatellut vaikutuksen työpaikkoihin olevan noin suuri. 90-luvun laman myötä työttömyys on vain jatkanut hiljaista kasvuaan, eikä loppua näy. Hallituksen toimet tukevat enemmän syrjäytymistä kuin sen ehkäisyä.

Paljon puhutaan myös sitä, kuinka äänestämällä voi vaikuttaa asioihin. Itsekin äänestin aikani, kunnes huomasin sen olevan turhaa kun mitään radikaalia tai edes huomattavaa muutosta ei tullut. Oikeastaan aivan sama ketä äänesti niin meno maassamme on vain muuttunut suvaitsemattomammaksi ja talouden puolesta aina vain voimakkaammin polarisoituneeksi todella rikkaisiin ja todella köyhiin.

Pettyneenä hallitukseemme, olen koettanut etsiä mm. vaalikoneiden avulla ehdokkaiden arvoja ja ajatuksia ja tullut siihen lopputulemaan, että minun on äänestettävä tyhjää, sillä ei enää ole ketään, kenelle voisin ääneni antaa. Ääneni antamalla katson antavan silloin jollekin valtakirjan hoitaa asioita puolestani ja sellaista ehdokasta ei enää ole tullut vastaan, kuka jakaisi arvoni.

Kieroutuneimmaksi tässä tekee tavallaan se seikka, että vaikka ministerit ovat voimakkaasti esillä päättämässä asioistamme, niin päätöksiin johtavan taustatyön ja valmistelut tekee iso virkamiesarmeija. Kuka heidät on niihin tehtäviin valinnut ja ajavatko he maamme, kansalaistemme vai heidät työtehtäviin palkkaamansa eliitin etua?


20 kommenttia:

  1. Palkkatöitähän nyt ei riitä kaikille edes osa-aikaisesti. Yleensä ehdotetaan vaihtoehtona kuntouttavaa ja työkokeilua. Ja kumpaakaan niistä ei voi järjestää vain 5 päivän ajan. Työkokeilun minimi taitaa olla 1kk ja kuntouttavan 3kk. Eli aika alakanttiin laskettu nuo työtunnit.

    Ja jos oletetaan että jokainen 300 000 työttömästä saisi jostain työkokeilupaikan yhdeksi kuukaudeksi ja toistaisi tämän 3 kertaa vuodessa. 20 työpäivää kuukaudessa kertaa 3kk kertaa 300 000 tekee 18 milj. päivää. Ja nyt kun laskee vielä tuohon sen 9 euron ylläpitokorvauksen niin menot kasvavat 162 milj. euroa vuodessa. Jos noista osa valitsee kuntouttavan niin summa kasvaa ja osa kunnista korvaa vielä varsinaiset työmatkakulut eli lisää kuluja siitäkin. Siihen päälle vielä vaikka minkälaista työvalmentajaa, sosionomia ja ohjaajaa. Työttömyys näyttää olevan sellainen bisnes ettei siitä helpolla luovuta.

    Omasta mielestäni tässä työttömyystilastossa kaikkein halvin työtön on se joka ns. makaa sohvalla eikä osallistu mihinkään. Kaikki "osallistuminen" kasvattaa valtion menoja eikä muuta työllisyyslukuja ainakaan parempaan päin. Parempi vaihtoehto olisikin ollut vaikka yli 25-vuotiailta työttömiltä opiskelun salliminen vapaasti kunhan vain laittaa työpaikan ykköseksi jos sitä tarjotaan tai sellaisen sattuu saamaan. Tai sitten vaikka perustulo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei noita pätkiä ole sen enempää tarjolla kuin nytkään. Jotkut työttömät tekevät niitä nytkin ilman mitään "aktivointia". Ehkä tuo muutos saa työnantajat silppuamaan kokoaikatyötä nollatuntisopimuksiksi. Tarkoituksena onkin siirtää työttömiä "työllistymistä edistäviin" palveluihin: kuntouttavaan työtoimintaan, työkokeiluun, työelämäkokeiluun, rekrytointikokeiluun, FEC-koulutukseen ja työvoimakoulutukseen. Niissä tietysti ollaan enemmän kuin se 18 tuntia per nelja viikkoa.

      Kaikki eivät tähän tietenkään suostu: Hallitus on laskenut, että osa työttömistä ottaa sen 5% alennuksen tukeensa. Toimeentulotuen saajille leikkaus korvaantuu tietysti toimeentulotukena.

      Työmarkkinatukeen on budjetoitu ensi vuodelle 18 miljoonan euron säästöt aktiivimallin "ansiosta". Pikkurahoja siihen verrattuna, paljonko haastattelujen lisäämiseen menee (25 miljoonaa) tai paljonko noiden "palveluiden" järjestämiseen menee: Valtio ei ainoastaan maksa kuntouttavasta työtoiminnasta osallistujille kulukorvausta, vaan kunnat saavat 10,09 euroa päivässä/osallistuja toiminnan järjestämiseen.

      Poista
  2. Korjaan: Ja kumpaakaan niistä ei voi järjestää vain 18 tunnin ajan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kanssasi samaa mieltä, opiskelu on ainoa tie ulos ahdingosta. Räätälöidyt muuntokoulutukset olisivat nyt paikallaan. Ei ole mitään järkeä laittaa ihmistä opiskelemaan kaikkea alusta alkaen nuorten seassa. Omakohtainen esimerkkini tästä kertoo myös sen karun totuuden, miksei täyspäiväinen opiskelu ole järkevää. Aloitin 2006 autopuolen insinööriopinnot Turun amk:ssa. Sain edellisestä amk-tutkinnosta hyväksiluettua puolet opinnoistani, joten harhaluuloisena olin innoissani, että kahdessa vuodessa minusta tulee autoinsinööri. Kymenlaakson amk:ssa lukujärjestys oli lukossa aina yhden jakson, eli 2kk kerrallaan, mikä helpotti valtavasti opintojen suunnittelua ja pystyi käymään vanhempien opiskelijoiden mukana oppitunneilla ja näin nopeuttaa valmistumistaan.

      Turussa asiat tehtiin hieman toisin. Lukujärjestys ja luokat vaihtuivat viikottain, mikä tarkoitti, että minulla oli koulua 3-10h viikossa. Ei sillä tahdilla valmistuta kahdessa vuodessa vaan tismalleen neljässä vuodessa kuten nuorisokin. Joten katsoin parhaaksi lopettaa nuo opinnot.

      Nythän hallitus lupasi puolen vuoden mittaista koulutusta, mutta mutta, siinä ajassa ei ehdi saada tutkintoa. Minimi taitaa olla nykyinen monimuotokoulutus, jossa menee 1,5 vuotta. Nuo puolen vuoden mittaiset kurssitukset ovat enemmänkin sellaisia edellisiä tutkintoa täydentäviä koulutuksia, kuten itse olen käynyt johtamiseen ja mekaniikkasuunnitteluun liittyen. Niissäkin on 2kk teoriaa ja 4kk ilmaistyöharjoittelua...

      Poista
  3. Nykyisin palvotaan talouskasvua, bruttokansantuotteen nousua ja "Suomi nousuun" ja ties vielä mitä. Näyttävät olevan uusia jumaliamme. Ja ihan kuin kaikki nämä olisivat jotain erillään meistä kansalaisista olevia asioita joiden on vaan voitava hyvin ja kasvettava vaikka meiltä itseltämme leikattaisiin ja voisimme huonommin. Enää puuttuvat uhrilahjat ja niitäkin varmasti suunnitellaan.

    VastaaPoista
  4. Osaakohan täällä kukaan kertoa, että paikkautuuko tuo 5 % leikkaus toimeentulotuessa? Silloinhan tällä leikkauksella ei periaatteessa olisi merkitystä työttömän kannalta. Olettaen siis, että työtön saa työmarkkina-, asumis- ja toimeentulotukea. En mistään nyt näin äkkiseltään löytänyt tähän asiaan suoraa vastausta. Tätä samaa varmasti pohtii siellä moni muukin työmarkkinatuella kitkutteleva työtön.

    Näitä leikkauksia kyllä varmasti tullaan näkemään paljon, koska jo nyt työttömällä saati pitkäaikaistyöttömällä on vaikeuksia saada työtä, niin mistä ihmeestä hän yhtäkkiä saisi vähintään 18 tuntia kestävän työpätkän? Pelkkään työhön perehdyttämiseen voi mennä se muutama päivä, vaikka tosin nykyisinhän työnantajat eivät liiemmin työntekijöitään perehdytä, vaan vaativat heti valmista tekijää, jolla jo on työpaikka.

    Lisäksi nämä lyhyet pätkät tuppaavat sekoittamaan Kelassa työttömän tukiasiat totaalisesti, joten niitä pätkiä ei sen vuoksi ole edes kannattanut tehdä, ellei ole väkisin halunnut maksaa laskujaan myöhässä ja nähdä nälkää. Perustulo olisi tähän ongelmaan ratkaisuna.

    Kaikki työttömät eivät myöskään mahdu mitenkään näihin ”työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin”.

    En ymmärrä ollenkaan tällaisia leikkauksia tässä työmarkkinatilanteessa, jossa työttömiä on moninkertaisesti enemmän kuin avoimia työpaikkoja ja jos nämä leikkaukset eivät paikkaannu toimeentulotuessa, niin ne ovat vain taas lisästressiä kaikkein heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa oleville sekä poissa siitä työn hakemiseen tarvittavasta energiasta, koska se suuntautuu yhä enemmän siihen päivittäiseen selviämiseen laskuista ja muista menoista. Sekin työn hakeminenkin kun kuitenkin myöskin maksaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos se korvaantuisi toimeentulotuessa niin silloinhan sillä ei olisi mitään "kannustavaa" vaikutusta hakeutua töihin. Uskon kyllä että toimeentulotukea ei alenneta sitä 5%, ihan vaan siitä syystä että nykypäättäjät nyt vain ovat aivan ulalla koko tukiviidakosta. Alkuvuodestahan työmarkkinatukea alennettiin n.5-6 euroa kuussa ja ylläripylläri toimeentulotukea nostettiin noin 2 euroa. Eli ei mitään vaikutusta toimeentulotukea saavillla työttömillä vaan tuki nousi 2e/kk. Kaikki nämä kannustavat vaan ihmisiä asumaan yksin ja saamaan koko kombon työmarkkinatuki+asumistuki+toimeentulotuki mikä tulee kalliiksi. Tästä kirjoitti joku kelan tutkijakin tms.

      En millään usko että töissäkäymättömyys olisi peruste alentaa toimeentulotukea koska alennuksia ei nytkään tehdä kevein perustein. Edes työnhaun katkaiseminen ei alenna tukea heti vaan sinua kehoitetaan ensin laittamaan se takaisin voimaan.

      Poista
    2. Kyllä, leikkaus korvautuu toimeentulotuessa, jos sitä saa.

      Poista
    3. Onko tästä korvautumisesta ihan virallista tietoa olemassa jossakin?

      Poista
    4. Toimeentulotukea maksetaan erotuksena niin, että hyväksyttävistä menoista ja perusosasta vähennetään saadut työttömyys- ja asumistuet.

      Jos työttömyyskorvausta pienennetään, niin toimeentulotuki korvaa sen täysimääräisesti niille, jotka saavat toimeentulotukea.

      Ne jotka eivät saa toimeentulotukea, menettävät sen 5%.

      Tämä mainitaan myös aktiivimallin valmistelumuistiossa:

      "Näin laskettuna peruspäiväraha- ja työmarkkinatukimenot alenevat
      vuoden 2017 tasolla ja lainsäädännöllä arviolta
      noin 38 miljoonalla eurolla"

      "Tarveharkintaisista etuuksista asumisen tuet
      lisääntyvät yhteensä 4 milj. euroa ja toimeentulotuki 10 milj. euroa."

      Lähde (PDF):

      http://vm.fi/documents/10184/3254793/Ty%C3%B6llisyysty%C3%B6ryhm%C3%A4n+muistio+4.10.2016/abf896ba-f360-42ed-a261-b0f8fe6eee06

      Poista
  5. Näissä pätkä/silppu/hiutale/younameit -töissä ja niihin "kannustamisissa" on itseäni ehkä eniten ihmetyttänyt se totaalinen hiljaisuus mediassa siitä, miten näiden pätkien tekeminen on lähestulkoon mahdotonta ihan vain siksi (kuten eräs kommentoija yllä jo mainitsi) että Kela ei jousta. Eli tunninkin työpätkä katkaisee tuen siihen asti kunnes homma on selvitetty. (Ainakin näin olen ymmärtänyt. Jos asia on jotenkin jossain vaiheessa muuttunut; I stand corrected.) Eli miten ihmeessä työtön tekee 18 tunnin pätkiä joka kolmas kuukausi (vai miten se meni...?) ilman että talous menee aivan sekaisin?

    Kaikista eniten hommassa vituttaa se että asiaan olisi ainakin jonkin sortin ratkaisu kun muutettaisiin tuki opintotuen kaltaiseksi (ei rahamäärältään tietenkään). Voit tienata jonkin verran aivan rauhassa ilman että tuki katkeaa. Ihan ja aivan varmasti löytyisi niihin osa-aika ynnä muihin lyhyempiin (jopa huonommin palkattuihinkin, uskallan väittää) töihin tekijöitä.

    (Ratkaisu ei ole millään tavalla loppuunmietitty että toki ongelmiakin löytyisi mutta olisi se mielestäni ainakin askel sinne oikeaan suuntaan.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö pari vuotta sitten tullut se uudistus, jossa työtön voi tienata 300€/kk tukien päälle, menettämättä niitä? Olisi oikeastaan hyvä, jos kaikilla työttömillä olisi mahdollisuus käydä pari tuntia töissä työttömyytensä aikana. Ja vielä parempi jos kaikki olisivat myös toimeentulotuen piirissä. Siinä olisi valtava työllistävä vaikutus kun KELA joutuisi käsittelemään puolen miljoonan hakemuksia kerran viikossa kun työttömyys katkeaisi aina parin tunnin työpätkään ja sitten taas oltaisiin työttöminä... Tätä on-off- työttömyyden aiheuttamaa hakemustulvaa käsitellessään, KELA joutuisi palkkaamaan puolet työttömistä käsittelijöiksi...

      Poista
    2. Veikkaan että saa työskennellä 300 euron edestä ilman tukien menettämistä mutta koska nuokin pitää ilmoittaa niin luultavasti rahojen tulo myöhästyy. Vaikka ne tulisivatkin täysimääräisinä sitten joskus. Yksinasuvaa pitkäaikaistyötöntä jolla ei ole säästöjä ei paljon lämmitä jos seuraavat rahat tulevat vaikka 2 viikkoa myöhässä. Syödä kun pitää sinäkin aikana. En oikeasti tiedä miten tuo toimii kun en ole tuollaisissa osa-aikaisissa töissä ollut.

      Tuttu on esimiesasemassa jossa tarvittaisiin välillä töihin sijaisuuksia tekemään yhdestä päivästä alkaen mutta monikin haastatelluista on sanonut etteivät ota kuin pitempiä pätkiä, olisikohan ollut kuukaudesta eteenpäin. Ja kyse on alasta jossa koulutus tai kokemus ei ole aivan välttämätöntä mutta toki plussaa. Eli joku tuossa järjestelmässä vielä mättää.

      Lisäksi itse en ainakaan luottaisi Kelaan jos saisin vaikka 310e/kk palkkaa ja lisäksi soviteltua vaan kaikki lippulappuset olisi itse tarkistettava. Onko se sitten sen rahan väärti niin sitä en osaa sanoa. Perustulo olisi jotenkin selkeä. Saisit aina sen tietyn summan ja mahdollisesta palkasta sitten maksettaisiin veroja. Ja oikean veroprosentin voisi helposti tarkistaa laskurilla joten ei olisi niin paljon pelkoa takaisinperinnästä sun muista. Toki mätkyjä voisi edelleen tulla.

      Poista
    3. Kelan sivuilla lukee näin:

      ”Sovitellun työttömyysetuuden suojaosa on 300 euroa. Tämän verran voit siis tienata bruttona kuukaudessa ilman, että ansiot vähentävät työttömyysetuuden määrää.”

      Ja:

      ”Palkkatulosta tehdään aina vähintään 20 %:n mutta kuitenkin enintään 150 euron ansiotulovähennys. Tätä osaa ansiotuloista ei huomioida perustoimeentulotuessa tulona.”

      Asumistukeen Kelan mukaan tehdään välitarkastus jos ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk.

      Eli jos tienaa pätkätyöstä bruttona vaikkapa 299,99 euroa, sitä ei huomioitasi työmarkkinatuessa.

      Toimeentulotukeen jäisi kuitenkin huomioitavia nettopalkkatuloja tuon 20 %:n ansiotulovähennyksen jälkeen. Jos samassa kuussa on toimeentulotukeen oikeuttavia menoja, mutta tämä tuen laskennassa huomioon otettava nettopalkkatulo muiden tukien kanssa kattaa ne, ei toimeentulotukea myönnetä ja rahallista hyötyä työpätkän tekemisestä ei näin ollen juurikaan tule.

      Työpätkästä koituu myös ehkä työmatka- sekä lounaskuluja, jotka menevät yleensä tekijän piikkiin ja kuinka paljon lie sitten tulee vielä Kelan kanssa häseltämistä ja käsittelyaikojen odottelua tähän päälle.

      Alempana olikin joku kommentoija kirjoittanut hyvin:

      ”Kuka tahansa persaukinen saa toimeentulotukea mutta se ei poista niitä ongelmia mitä tulee jos tienaat jotain ja siksi ei edes yritetä. Ei haluta odotella viikkotolkulla parin sadan euron edestä vaan tyydytään vähempään mutta säännöllisempään. Tämä on täysin ymmärrettävää.”

      Poista
    4. Tämä on todellinen ongelma. Työmarkkinatuki on liian pieni pelkkään toimeentulotukeen verratuna joten moni joutuu hakemaan kolmea tukea. Toimeentulotuki on noista vielä se kaikkein aikaavievin käsitellä ja siihen vaaditaan eniten virkailijoilta. Asumistuki ja työmarkkinatuki tulee miltei automaattisesti (jos eivät jopa tule täysin). Toimeentulotuessa ei myöskään ole samanlaisia suojaosia kuin asumistuessa ja päivärahoissa. Mutta onneksi vaikka on taas noottia saatu näiden pienuudesta niin asiat kääntyvät niinpäin että hyvällä tasolla ovat.

      En ymmärrä muutenkaan miksei työmarkkinatukeen tehdä vaikka 200 euron korotusta jolloin useampi ihminen pääsisisi pois toimeentulotukea hakemasta vaikka käteen jäävä rahasumma ei edes nousisi. Tämä kolmen tuen rumba tulee myös kalliimmaksi virkailijoiden palkkojen vuoksi kuin yhden tai kahden tuen. Toki esim. puolison kanssa asuvat voittaisivat mutta olisiko se niin huono homma jos työmarkkinatuen korotus auttaisi kaikkein heikoimmassa asemassa olevia?

      Poista
    5. Päättäjien mielestä tukien odottamisessa ei ole mitään ongelmaa, koska työmarkkinatuen saaja voi säästää rahaa vapaasti (toisin kuin toimeentulotuen saaja).

      Nyt tosin päättäjät ovat muuttaneet mielipidettään ja valmistelevat tulorekisteriä. Eivät sitten viitsineet odottaa sen käyttöönottoa (tapahtuu 2019), vaan aktiivimalli otetaan käyttöön lokakuussa.

      Valtiovarainministeriön mukaan:

      "Reaaliaikainen tulorekisteri luo pohjan työtulojen ja sosiaalietuuksien yhteensovittamiselle tulevaisuudessa. Tukiin liittyvä byrokratia helpottuu vuoden 2019 alusta."

      http://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/kansallinen-tulorekisteri-otetaan-kayttoon-vuonna-2019

      Poista
  6. Ongelmana taitaa olla myös se että jos lisätunteja on tarjolla niin niitä pitää ensin tarjota jo palkkalistoilla oleville osa-aikaisille. Vasta sitten on vuorossa työttömät ja luultavasti kaukana jonon hännillä pitkäaikaistyöttömät.

    Tuo esittämäsi ratkaisu on vähän kuin perustulo. Itse pitäisin sitä kyllä kannatettavana. Ainoana ongelmana näen että miten estetään muutto ulkomaille perustulon (ja mahdollisten säästöjen) varassa. Jossain Thaimaassa saattaa 500-600 eurolla elää hyvinkin ja tähän sitä ei mielestäni ole tarkoitettu. Ehkä pitäisi olla kirjoilla Suomessa tai jotain muuta sellaista.

    Nykyäänhän monelle työttömälle toimeetulotuki+työmarkkinatuki+asumistuki tai joku/jotkut näistä on kuin perustulo mutta ilman niitä positiivisia vaikutuksia. Kuka tahansa persaukinen saa toimeentulotukea mutta se ei poista niitä ongelmia mitä tulee jos tienaat jotain ja siksi ei edes yritetä. Ei haluta odotella viikkotolkulla parin sadan euron edestä vaan tyydytään vähempään mutta säännöllisempään. Tämä on täysin ymmärrettävää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ”Jossain Thaimaassa saattaa 500-600 eurolla elää hyvinkin ja tähän sitä ei mielestäni ole tarkoitettu. Ehkä pitäisi olla kirjoilla Suomessa tai jotain muuta sellaista.”

      https://www.youtube.com/watch?v=Dz7YZKw9XOg

      No huumori sikseen ja asiaan:

      Näistä lyhyistä työpätkistähän monesti puhutaan, että niiden avulla voisi ns. ”saada jalkaa oven väliin” yritykseen ja sitä myöten pidempiaikaista työtä, mutta oman käsitykseni mukaan niistä pätkistä vain harvoin on pääsyä vakituiseen työhön. Ne ovat yleensä vuokratyöfirmojen kautta olevia projektiluonteisia- tai kiirehuipun paikkaamistöitä, jotka loppuvat välittömästi, kun työnantajan tarve työntekijälle päättyy, tekipä hän työnsä vaikka kuinka hyvin.

      Muutenkin työelämä on muuttunut tähän pätkäsuuntaan ja vakituiset työsuhteet ovat todella harvinaisia ja systeemin pitäisi myöskin osata mukautua nykyaikaisen työelämän tarpeisiin.

      Nyt työantajat määkivät työvoimapulaa ja nyrpistelevät nokkaansa, kun työttömille ei kelpaa jokin parin viikon pätkä. No, helppoahan se on tuomita sen säännöllisen kuukausipalkan turvin ilman mitään hajua siitä nykyisestä Kela-helvetistä, johon työtön voi joutua tehdessään näitä pätkiä.

      Perustulo olisi se oikea ratkaisu tähän kaikkeen.

      Poista
    2. Samaa kuulee myös eläkeläisiltä jotka tekevät sijaisuuksia entisissä paikoissaan. On se kumma kun nykynuorille ei työt kelpaa! Saattaisi heilläkin ääni kellossa muuttua jos eläke ei tulisikaan työpatkän jälkeen tilille niinkuin ennen vaan se laskettaisiin aina uudestaan ja se kestäisi jonkun aikaa. Tiedän ainakin siivoojan, lähihoitajan ja trukkikuskin jotka kaikki tekivät tai tekevät yhä sijaisuuksia entisissä työpaikoissaan ja vievät näin työttömiltä työt.

      Poista
    3. No mikähän helvetti siinäkin on, että pitää jonkin 40 vuotta kestäneen katkeamattoman työuran jälkeen vieläkin hillua siellä työelämässä puoli jalkaa haudassa?

      Onko ihmisen ahneudella rajaa?

      Ja eikö näillä ihmisillä ole sen työelämän ulkopuolella sitä omaakin elämää? Harrastuksia? Ihmissuhteita?

      Vai onko niin, että sen vuosikymmeniä kestäneen työuran aikana ollaan niin totuttu ja kiinnytty siihen elämäntapaan, ja ei osata siitä päästää irti ja pelätään muutosta? Ei uskalleta myöntää itselleen, että on jo vanha?

      Sitä vanhuuttakin pitäisi osata arvostaa, koska sen mukana myöskin yleensä tulee viisautta ja elämän kokemusta. Ei vanha ole tarpeeton, vaan hänellä olisi paljonkin vielä annettavaa tuleville sukupolville.

      Poista